Veel gestelde vragen

icon-veelgesteldevragen

Wanneer ontvang ik mijn kinderbijslag en/of kindgebondenbudget?

v

Wat kunt u niet regelen voor mij?

– Het aanvragen van een identiteitskaart of paspoort.
– Het inschrijven in de basisadministratie van de gemeente.
– Het aanmelden bij het CWI.
– Het aanleveren van medische gegevens.
– Het uitschrijven bij het zorgkantoor.
– Het zoeken van woonruimte of betaalde baan.
– Mee gaan naar gesprekken.
– Helpen met zorgvragen.

Gaat u voor mij sparen?

Afhankelijk van uw inkomsten, uitgaven en eventuele afbetalingen kunnen we bekijken of er een mogelijkheid is om voor u te sparen.

Wat moet ik doen als ik (onverwacht) extra uitgaven heb?

U kunt het formulier “Verzoek extra geld” online invullen, zodra dit verzoek bij ons binnen is zal er door uw Budgetbeheerder bekeken worden of het saldo dit toe laat. 

Houdt u er rekening mee dat er niet altijd financiële ruimte is om alle onverwachte kosten te betalen.

Wanneer ontvang ik mijn leefgeld of extra geld?

Wij kunnen pas leefgeld uitbetalen wanneer uw inkomen volledig bij ons binnenkomt. Standaard maken wij wekelijks uw leefgeld over op een vaste dag (Woensdag).
In overleg met uw Budgetbeheerder kunnen indien mogelijk andere afspraken gemaakt worden.

Mijn inkomen komt voor de eerste keer binnen, hoe nu verder?

Zodra uw inkomen op de beheerrekening binnenkomt wordt uw dossier actief gemaakt. Mits uw inkomen het toe laat, zullen wij alle vaste lasten betalen zoals deze zijn opgesteld in het budgetplan.

Ik heb een intakegesprek gehad, hoe gaat het nu verder?

Wij zullen uw dossier controleren en indien nodig aanvullende gegevens bij u opvragen. Wanneer het dossier compleet is wordt uw dossier opgestart. Aan de hand van alle informatie zullen wij een budgetplan opmaken en deze naar u versturen.

Ik ontvang (nog steeds) post thuis, wat moet ik hiermee doen?

Bij elke vorm van beheer is het wettelijk niet mogelijk om een postblokkade in te voeren.
Bij het opstarten van beheer wordt door ons bij de bekende instanties een verzoek tot correspondentieadres wijziging gestuurd.
Het kan langer duren voordat een instantie de postadres wijziging heeft verwerkt.

De post die u in de tussentijd ontvangt kunt u naar ons versturen (Budgetbeheer Nederland, T.a.v. Team Budgetbeheer, Postbus 263, 3600AG Maarssen).

Hoe krijg ik inzicht in mijn financiële situatie?

Via onze online omgeving (http://www.mijnbbu.nl/) heeft u ten alle tijden inzicht in uw inkomsten en uitgaven.

Hoe lang duurt een aanmeldingsprocedure?

Nadat u zich hebt aangemeld via ons aanmeldformulier, nemen wij contact met u op voor het plannen van een intake afspraak.
Bij beschermingsbewind neemt de aanvraag procedure bij de rechtbank enige tijd in beslag. Wij kunnen in de tussentijd wel starten

Hoe meld ik mijzelf (of iemand anders) aan?

Wilt u zich toch liever schriftelijk aanmelden? 
Dat kunt u doen door het volgende formulier in te vullen: https://www.cbbn.nl/docs/aanmeldformulierbbu.pdf en op te sturen naar:
Coöperatie Budgetbeheer Nederland U.A.
T.a.v. Afdeling intake
Postbus 263
3600 AG Maarssen